Social media heeft gedurende de afgelopen jaren een enorme invloed gehad op ons privé – maar ook ons zakelijk leven. En te verwachten valt dat dit in de komende jaren alleen maar zal toenemen!
De bedrijven die nog niet met Social media begonnen zijn, zullen beginnen om hun diensten en producten aan te prijzen via deze kanalen en de bedrijven die het al wel doen, zullen hun activiteiten nog verder uitbouwen. Ze zullen campagnes op LinkedIn en Facebook beginnen en via Google + meer activiteiten ontplooien. Maar zitten er dan helemaal geen mindere kanten aan deze nieuwe activiteiten en is alles “gratis” en “makkelijk uitvoerbaar”?
Nee, niets is minder waar want fouten kunnen ook heel kostbaar zijn en niet het succes brengen dat men verwacht maar zelf schade toebrengen aan het imago en de zorgvuldig opgebouwde branding van uw bedrijf.
Dat betekent niet dat het gebruik van Social Media angst moet aanjagen, integendeel! De voordelen zijn zoveel groter als de nadelen en het risico is goed beperken door de regels te handhaven.
Wanneer spreken we eigenlijk van Social Media, dat is dat fenomeen?
Als u zich nog steeds afvraagt wat Social Media voor uw bedrijf kan betekenen in 2014, is deze blog zeer waardevol!
Voor elk bedrijf, en dat maakt niet uit wat u verkoopt, of wat uw diensten zijn is het direct communiceren met uw doelgroep heel belangrijk. Maar dan moet u wel weten wie uw doelgroep is en met welk kanaal u ze kunt bereiken. Als u dat eenmaal weet is direct en snel communiceren erg gemakkelijk en doeltreffend. De tijd van de nieuwsbrief en de mail is immers al lang voorbij…
Als u niet weet waar social media in uw business en marketing plan past, heeft communiceren via social media geen enkele zin en het wel doen zou zelfs schade opleveren.
Gebruik Social Media niet om als een straatomroepen de menigte keer op keer te vertellen wat u doet, vind of verkoopt! Social Media geef de kans om een sociaal contact te leggen met uw doelgroep en interactie aan te gaan. Het oreren van een boodschap is de grootste fout die u in 2014 kunt begaan.
Houd het simpel, houd het vriendelijk, begin liever een discussie met uw volgers over uw nieuwe product, dienst of evenement. Betrek ze erbij! Laat mensen over uw bedrijf praten zodat potentiele kopers nieuwsgierig worden naar uw product.
Social Media heft mits goed gebruikt, een enorme kracht. Het kan leiden tot hogere omzet en betere naamsbekendheid. Goed gebruik van Social media kan veel opleveren en als je het niet of slecht doet, werk dat niet in je voordeel!
Het gebruik van Social Media valt of staat met goede training, niet alleen van de mensen die er verantwoordelijk voor zijn maar voor alle collega’s in het bedrijf! Aangetoond is dat bij goed gebruik er significante stijging is van omzet, naamsbekendheid maar ook meer plezier op de werkvloer, betrokkenheid en minder ziekteverzuim! Uw bedrijf is beter vindbaar op internet en uw werknemers ook! Geef ze de kans een blog te schrijven of bij te dragen aan de “posts.
Uw werknemers kunnen een waardevol onderdeel zijn van het verspreiden van de boodschap en het uitdragen van uw bedrijfsfilosofie, diensten en producten. Ze zijn je beste ambassadeurs!