
Volgens sommige marketing professionals zou BLOGGEN te frivool zijn om te worden beschouwd als een echte marketingtool. Zou bloggen, over de manier waarom een hond reageert op een voor honden gemaakt nier-sparend ontbijt product, dan business leads opleveren? Waarschijnlijk niet, maar ALLES zou dramatisch anders zijn als dit artikel geschreven zou worden door een vooraanstaande dierenarts gespecialiseerd in dieet voeding.
De blog: “Nero’s reactie op het product X zoutarme ontbijtproduct, gefabriceerd met deze ingrediënten, volgens recept #456”, zou een zeer grote bijdrage kunnen leveren in het beslissingstraject van toekomstige klanten, de voortbestaan van het fabricerende bedrijf en misschien zelfs voor mensen die aan een nierziekte lijden. Opeens is dat nietige blogje over de universitaire studie van de resultaten en de nu weer helemaal gezonde hond met geinige foto, die opknapt is na wekenlang van deze ontbijtbrokjes te hebben gegeten, wereld nieuws! Opgepakt door de krant en daarna de actualiteiten programma’s waardoor de schrijver en het fabricerende bedrijf opeens in de spotlights staan, en DAT dames en heren genereert ZEKER business leads!
Web marketing is een hele belangrijke speler als het gaat over het opbouwen van een relatie met de klant en bloggen ondersteund dat door het starten van een conversatie. Bloggen bedient daardoor een heel aantal web marketing aandachtspunten en dat allemaal tegelijkertijd.
• Bloggen is een zeer krachtige SEO (search engine optimalisatie) software trigger die een bedrijf aan de top van de GOOGLE zoeklijst kan laten staan.
• Bloggen faciliteert professionals om hun kennis en kunde met de wereld te delen, zodat ze worden erkend als experts en hun autoriteit in hun markt kunnen verstevigen. Direct daaraan zit nauw verbonden dat als ze ze meer aandacht krijgen, ze beter kunnen overtuigen, en ze automagisch beter kunnen verkopen!
• Als bloggen gekoppeld wordt aan RSS (Really Simple Syndication) software dan worden blogs automatisch afgeleverd in de mailboxen van mensen die zich daarvoor hebben ingeschreven.
• Bij bloggen is het mogelijk om een opmerking, kritiek of een andere opmerking achter te laten. Deze gratis feedback mogelijkheid is belangrijk voor de schrijver en de lezer. Dit creëert interactie en daardoor een band.
• Bloggen zorgt ervoor dat een bedrijf een gezicht (of meerdere gezichten) krijgt. Het bedrijf wordt “menselijk” en dit creëert vertrouwen! Studie heeft uitgewezen dat mensen eerder van een bedrijf kopen dat ook mensen op hun pagina laat zien. Dus post af en toe ook gezichten op je blog, niet alleen foto’s van eten (hoe heerlijk dan ook kan zijn). Bloggen verbind, net als eten dat doet! Als foodblogger moet je een brand maken van jezelf, dus zorg dat jij gezien word. In de P2P (people to people) marketing is dit van groot belang.
• Door te bloggen kun je je niche markt ontdekken. Zorgt dat je je gaat specialiseren, dus schrijf steeds meer over minder en minder. Tot je een gebied vind dat je goed kent, leuk vind en dus goed doet. Voor brandmanagers is het ook gemakkelijker om jou te vinden als jij een niche markt hebt. Je kunt aan de response op je blog zien waar jouw lezers belangstelling voor hebben. Schrijf over DAT onderwerp nog eens en nog eens bekijk de resultaten. Meten is weten!
Zo zie je maar weer, minder is meer. FOCUS en ontdekt je niche markt maar over hoe je dát exact doet schrijf ik een andere keer meer!