
Heb jij je wel eens afgevraagd wat er allemaal moet gebeuren voordat je zover bent dat je aantrekkelijk word voor een sponsor, wanneer ben je eigenlijk “sponsor ready”?
Naast een groot talent, een klinkende CV en een fijne uitstraling zijn er NOG heel wat puntjes die je af moet tikken voordat een sponsor er over na gaat denken om met jou in zee te gaan.
Wie of wat verstaan we onder een sponsor?
Een sponsor is een organisatie die optreedt als geldschieter voor een vereniging, evenement of ander initiatief in ruil voor promotie.
Een sponsor kan een producent zijn voor een artikel, een product of een ingredient. Maar het kan ook zomaar een kledingmerk zijn, een horlogemerk of een ander gerelateerd artikel. “The sky” is tegenwoordig werkelijk “the limit” om het maar even in goed Nederlands te zeggen. Het zijn allang niet meer alleen Chef’s die de messen dragen.
Ik werk al heel veel jaren met sponsoren, als ik een evenement als onderdeel van een marketing campagne organiseerde waren SPONSORS de gewoonste zaak van de wereld. Gouden, zilver en brons – zonder kon je immers geen TOP locatie huren en een diner aanbieden.
Vorig jaar ben ik deze formule ook gaan toepassen op de chefs waar ik mee werkte, toen ik begreep dat zij financiële ondersteuning nodig hadden om hun dromen na te jagen.
Zo heb ik de afgelopen maanden Celebrity Chef Norman Musa geholpen om zijn passie ; het uitdragen van de Maleisische cuisine en deze over de gehele wereld bekender te laten worden, in een stappen plan werkelijk laten worden. Eerst moest hij buiten Maleisië en Engeland bekender worden, en we zijn begonnen in Nederland. In de UK is hij regelmatig in TV shows te gast, heeft zijn eigen TV show op de BBC en is een BBC Masterchef jurylid in Maleisië , waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Daar kan hij niet over straat, zeg maar…Klik even op zijn naam voor een kijkje in zijn kleurrijke culinaire leven.
Veel chefs weten de weg niet in sponsorland en missen de kans om door sponsoring zich te kunnen concentreren op de dingen die echt leuk zijn in het leven zoals reizen en koken, TV optredens en een minder hard leven dan ze gewend zijn met 12+ uur in een stressvolle hete keuken. Ze werden chef uit passie, uit liefde voor het vak.
Het stappenplan wat ik Norman heb voorgelegd, zijn we nu aan het uitvoeren. Maatwerk is het, want voor iedereen anders maar er zijn natuurlijk vaste waarden waant je je aan kunt vasthouden.
Na een try-out in Leiden, hebben we drie POP UPS gerealiseerd in de Markthal bij Wah Nam Hong. De pers kwam in grote getalen en schreef.
Toen zijn boek Amazing Malaysia vertalen in het Nederlands en werken aan een nieuw kookboek – de uitgever was snel gevonden en we konden verder met de volgende punten die we in het plan hebben vastgesteld.
Zo tikt hij elke keer weer een actiepunt af.
Recentelijk kreeg hij een ambassadeur schap van een grote Multinational en gaat hij een Global samenwerkingsverband aan.
En eind dit jaar steekt hij de oceaan over om een PR tour in de US te starten.
Missie geslaagd 🙂
Wil jij ook meer weten over hoe jij SPONSOR READY kunt worden?
Stuur me een email en ik vertel je er alles van 🙂
Fijne dag
Caroline