
Je hebt het misschien wel eens eerder gehoord of gelezen maar het is echt waar. Als Facebook een land zou zijn, dan was het ‘t derde grootste land ter wereld.
Facebook groeide onwijs snel met meer dan 500 miljoen in de eerste zes jaar. Marktleider Facebook was het eerste sociale netwerk om 1 miljard geregistreerde accounts te overschrijden en zit momenteel op 1,97 miljard actieve gebruikers per MAAND en deze cijfers zijn van vorige maand: april 2017.
Om even een vergelijk te maken: de app Instagram heeft iets meer dan 600 miljoen actieve accounts.
Laten we zeggen dat er 7.504.929.552 miljard mensen om deze planeet wonen – dat heb ik zojuist gecontroleerd. 18 mei 10:00 GMT + 1. Dan kunnen we het eens zijn dat Facebook een erg groot land is!! Laten we voor het gemak zeggen; net zo groot als de Verenigde Staten plus Australië plus Nederland.
Voor marketeers is Facebook als social netwerk platform veel meer dan pokes, grapjes en vriendschapszoekers! Het gaat allemaal uiteindelijk toch om community en verkoop!
Als Food blogger kun je Facebook ook gebruiken om jezelf te profileren profiteren en om geld te verdienen en ik wil je daarbij helpen.
Laten we eens kijken naar de top 5 manieren waarop Facebook jouw Food blogger-business kan stimuleren, ik hoop dat deze tips je zullen overtuigen dat je Facebook nodig hebt voor uw bedrijf, en je kunt de tips direct in praktijk brengen.
1) Facebook bouwt bewustzijn. Facebook kan verbindingen bouwen via persoonlijke profielen, pagina’s en groepen. Het biedt ook betaalbare, doelgerichte, cost-per-click reclame-opties die lasergericht kunnen zijn op de stad/regio waar jij woont, de gewenste leeftijdsgroep of de gewenste interessegroep die je wilt bereiken. Wanneer iemand een persoonlijk FB-profiel opzet, voegt deze persoon gewoonlijk zijn of haar geslacht, leeftijd, locatie, interesses en andere relevante informatie toe.
Ja, daarom houden we zo van Facebook! Zo wordt het erg makkelijk om doelgericht op Facebook te adverteren op basis van geografische en psychografische gegevens. Het creëren van een perfecte Facebook-advertentie heeft wat tijd nodig, je zult moeten testen wat werkt en wat niet maar als je het helemaal goed hebt, werkt het perfect. Je zou wellicht een expert nodig hebben om je te helpen als je geen tijd wilt investeren om het zelf te leren, maar met de handleiding die Facebook zelf verschaft, het is voor iedereen mogelijk. Lastig maar mogelijk!
2) Facebook verspreid de informatie die jij wilt delen. Facebook stelt marketeers in staat om persoonlijke en professionele contacten te gebruiken om gratis informatie te delen. GRATIS!! Ja facebook doet dat echt ontzettend GOED.
Facebook kan zelfs helpen om dode locaties te laten herleven. Toen een vooraanstaand restaurant een jaar geleden werd gesloten en recentelijk opnieuw geopend werd onder nieuw management, hoefde de voormalig eigenaar / manager alleen maar een goed geschreven bericht over het nieuwe bedrijf te posten. Zijn “oude klanten” zagen de post en dat creëerde direct weer belangstelling voor de nieuwe zaak. Hij pakte het goed aan en nodigde ze allemaal via de “direct communiceren functie” uit voor de her-openingsborrel en het werd een groot succes. Hoe cool is dat? Denk ook aan evenementen die zijn geweest of de berichten die je in het verleden hebt geplaatst. Je kunt eenvoudig een link naar een NIEUW onderwerp posten onder een populair bericht uit het verleden en alle mensen die op dat bericht gereageerd hebben en krijgen nu auto- magisch een update met de link naar het nieuwe bericht ( van misschien een hele andere Facebookpagina)…GRATIS tegen NUL kosten!
3) Facebook creëert gemeenschappen (communities). Facebook is gebouwd om gemeenschappen te creëren en mensen samen te brengen zoals de meeste sociale netwerken, alleen Facebook doet het 2,0!
Door een Facebook-pagina of groep op te bouwen kunnen lokale contactpersonen met elkaar praten en hun zaken promoten, maar ook nationaal en zelfs internationaal mogelijkheden aanbieden. Er zijn GEEN grenzen meer.
Laat je community leden je beste ambassadeurs en verkopers worden, maar ook die van elkaar!
Volg dus ook de Facebook Community van Marketing for Foodies.
Seth Godin en Jeff Walker – beide marketing guru’s – praten over tribes (stammen). Hulpmiddelen zoals Facebook staan stammen toe om online samen te komen en gemeenschappen te creëren. Je koop niet van een bedrijf, je koop van een mens. Maak het persoonlijk! Ga als stamoudste daar waar je stamleden zijn – gebruik Facebook.
4) Facebook is voor iedereen! Het maakt niet uit hoe klein of hoe groot je organisatie is, hoeveel volgers of actieve bezoekers – je hebt dezelfde kansen op Facebook. Gebruik deze dan ook!
Pak dit concurrentievoordeel. Als je Facebook goed gebruikt, verspreid je niet alleen maar verkoop berichten maar verbind en communiceer met je doelgroep. Je licht ze in en je helpt ze. Dus deel niet alleen dat recept, vertel ook HOE je het klaarmaakt. Laat niet alleen die heerlijke fles saus zien maar vertel ook WAAR je die gekocht hebt. Vertel niet alleen over die leuke nieuwe tent maar plaats ook een link naar de website voor de openingstijden.
5) Facebook biedt klantenservice mogelijkheden die bijna niets kosten, maak er gretig gebruik van! Klantenservice is nog nooit zo makkelijk geweest. Bedrijven gebruiken Facebook om vragen te beantwoorden, feedback te ontvangen en snel nieuws te verspreiden aan hun klantenbestand en doelgroep. Ook als Food blogger kun je goede klantenservice geven door Facebook regelmatig in te zetten om contact te leggen met je achterban.
Veel plezier met het gebruik van Facebook!
Vragen? Laat een berichtje achter onder deze blog of mail me!
Hartelijk groet,
Caroline